Przyszłość edukacji czy edukacja przyszłości? – refleksje po seminarium WUP w Białymstoku

W ubiegły czwartek 24 kwietnia 2025 r. mieliśmy przyjemność zorganizować seminarium pod hasłem „Przyszłość edukacji czy edukacja przyszłości?” w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych”, finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Jak skutecznie promować szkolnictwo zawodowe? Na czym oprzeć edukację w dobie transformacji cyfrowej i coraz mocniej wkraczającej w różne dziedziny życia sztucznej inteligencji? Jakie są szanse, a jakie zagrożenia związane z AI? W programie seminarium przewidziano między innymi przedstawienie wyników badania „Działania promocyjne i wizerunkowe szkół zawodowych z województwa podlaskiego – modele, narzędzia, skuteczność”, prezentację wykorzystania gogli VR w doradztwie zawodowym, a także wykład eksperta w dziedzinie sztucznej inteligencji: „Jak nowoczesne technologie zmienią edukację? Wykładnicze trendy a przyszłość edukacji i kariery zawodowej”. Wspólnym wątkiem spotkania była przyszłość edukacji.

Gości przywitał dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku pan Hubert Ostapowicz. Jego wystąpienie przybliżyło uczestnikom główny cel projektu.

Część merytoryczną seminarium rozpoczął wykład prof. Urszuli Widelskiej z Akademii Łomżyńskiej. Zrealizowane przez zespół pracowników naukowych uczelni badanie skupiało się na analizie modeli i narzędzi działań promocyjnych funkcjonujących w naszym województwie szkół zawodowych oraz ocenie ich skuteczności. Badanie ukazało nie tylko kluczowe wyzwania w promowaniu szkolnictwa zawodowego w województwie podlaskim, lecz także wskazało konkretne działania, które mogą zwiększyć jego atrakcyjność i skuteczność: inicjowanie współpracy między szkołami a interesariuszami, wykorzystywanie mediów społecznościowych czy wdrażanie innowacyjnych strategii promocji i edukacji.

Czy można „zobaczyć”, jak będzie wyglądała wymarzona praca? W dalszej części spotkania na to pytanie starały się odpowiedzieć przedstawicielki Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku Ewelina Pytel i Joanna Kubarska, prezentując możliwości, jakie dają gogle VR w doradztwie zawodowym. Uczniowie najpierw poznają aktualne trendy i prognozy na rynku pracy. Gogle VR, podczas realistycznej symulacji w technologii wirtualnej rzeczywistości, pomagają uczniom w podjęciu decyzji dotyczącej kształcenia, a co za tym idzie – przyszłego zawodu. Uczestnicy seminarium mieli również okazję do przetestowania urządzenia na własnej osobie.

Ostatnim punktem programu była prelekcja Petrosa Psyllosa – znanego i nagradzanego innowatora, programisty, specjalizującego się w nowoczesnych technologiach, takich jak sztuczna inteligencja. Ekspert w sposób obrazowy wytłumaczył, jak działa i w jaki sposób uczy się sztuczna inteligencja oraz jakie są ostatnie osiągnięcia w dziedzinie AI. Pokazał przykłady wykorzystania tego osiągnięcia w wielu dziedzinach, kreśląc zaskakujący scenariusz niedalekiej przyszłości i pokazując, jak przyspieszające w sposób wykładniczy technologie wpłyną nie tylko na codzienne życie, lecz także edukację, rynek pracy i funkcjonowanie przedsiębiorstw. Pasjonujący wykład pozwolił uczestnikom lepiej zrozumieć, dlaczego myślenie o przyszłości są kluczowe w zmieniającym się świecie oraz jakie wyzwania czekają edukację w kontekście dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji.

Dziękujemy naszym prelegentom i uczestnikom seminarium za obecność i aktywny udział w wydarzeniu!

Zdjęcie galerii artykułu:  - DSC00565
Zdjęcie galerii artykułu:  - DSC00565 Zdjęcie galerii artykułu:  - DSC00571 Zdjęcie galerii artykułu:  - DSC00589 Zdjęcie galerii artykułu:  - DSC00639 Zdjęcie galerii artykułu:  - DSC00657 Zdjęcie galerii artykułu:  - DSC00695