Jak się wyrejestrować z rejestru osób poszukujących pracy?
Jeżeli chcesz zostać pozbawiony statusu osoby poszukującej pracy możesz złożyć wniosek o rezygnacji z pomocy określonej w ustawie /o wyrejestrowaniu/. Powyższy wniosek możesz dostarczyć do urzędu: - osobiście,
- poprzez praca.gov.pl, Złożenie wniosku do wybranego urzędu wymaga podpisania go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Jednocześnie pamiętaj: wniosek o rezygnację z pomocy świadczonej przesz powiatowy urząd pracy nie zostanie wzięty pod uwagę, jeżeli złożysz go po skierowaniu do realizacji indywidualnego planu działania, na szkolenie, studia podyplomowe, do uczestnictwa w przygotowaniu zawodowym dorosłych oraz programie specjalnym, pozostawia się bez rozpoznania. Podstawa prawna
Dokumenty potrzebne do rejestracji osoby poszukującej pracy
Jeżeli jesteś obywatelem polskim i chcesz zarejestrować się jako osoba poszukująca pracy powinieneś przestawić w powiatowym urzędzie pracy następujące dokumenty: - dowód osobisty albo inny dokument tożsamości np. paszport;
- świadectwa ukończenia szkoły, dyplomy lub inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje lub zaświadczenia o ukończeniu szkolenia;
- świadectwa pracy i inne dokumenty niezbędne do ustalenia jej uprawnień przysługujących na podstawie przepisów ustawy;
- dokumenty stwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac, jeżeli takie posiadasz.
Dodatkowo, jeżeli jesteś: - cudzoziemcem- dokument wskazujący tytuł pobytowy uprawniający do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej np. decyzję lub kartę pobytu;
- jesteś osobą niepełnosprawną - orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.
Podstawa prawna
Jak się wyrejestrować z rejestru osób bezrobotnych?
Jeżeli chcesz zostać pozbawiony statusu osoby bezrobotnej na swój własny wniosek możesz złożyć wniosek o wyrejestrowanie z podaniem przyczyny np. podjęcie pracy, działalności gospodarczej itp.
Wniosek możesz dostarczyć do urzędu: - osobiście,
- poprzez praca.gov.pl, Złożenie wniosku do wybranego urzędu wymaga podpisania go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Podstawa prawna
Utrata statusu osoby poszukującej pracy
Status osoby poszukującej pracy utracisz, jeżeli: - nie będziesz utrzymywał kontaktu z powiatowym urzędem pracy co najmniej raz na 90 dni w celu potwierdzenia zainteresowania pomocą określoną w ustawie;
- nie stawisz się w powiatowym urzędzie pracy w wyznaczonym terminie i nie powiadomisz w terminie 7 dni o uzasadnionej przyczynie tego niestawiennictwa;
- nie podejmiesz przygotowania zawodowego dorosłych albo nie podjejmiesz lub przerwiesz indywidualny plan działania, szkolenie, studia podyplomowe albo uczestnictwo w programie specjalnym lub nie przystąpisz do egzaminu umożliwiającego uzyskanie świadectw, dyplomów, zaświadczeń, określonych uprawnień zawodowych lub tytułów zawodowych oraz kosztów uzyskania licencji niezbędnych do wykonywania danego zawodu, którego koszty zostały pokryte z Funduszu Pracy na wniosek osoby poszukującej pracy;
- złożysz wniosek o rezygnację z pomocy określonej w ustawie świadczonej przez powiatowy urząd pracy;
- pobierałeś w Rzeczypospolitej Polskiej, na zasadach określonych w przepisach o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw ( Unii Europejskiej, EOG, Konfederacji Szwajcarskiej), zasiłek dla bezrobotnych nabyty w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie EOG, Konfederacji Szwajcarskiej oraz opuściłeś terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub zostałeś pozbawiony tego zasiłku przez właściwą instytucję tego państwa.
Status osoby poszukującej pracy utracisz na okres 120 dni odpowiednio: - po upływie 90 dni od dnia ostatniego kontaktu z powiatowym urzędem pracy;
- od dnia niestawiennictwa;
- od następnego dnia po dniu złożenia wniosku o rezygnację z pomocy lub niepodjęcia albo przerwania indywidualnego planu działania, szkolenia, studiów podyplomowych, uczestnictwa w programie specjalnym lub nieprzystąpienia do egzaminu, którego koszty finansowane są ze środków Funduszu Pracy.
Jak ponownie możesz uzyskać status osoby poszukującej pracy?
Status osoby poszukującej pracy będziesz mógł ponownie uzyskać po upływie wskazanego wyżej okresu, w wyniku powtórnej rejestracji, przy spełnieniu wymaganych warunków. Podstawa prawna
Dokumenty potrzebne do rejestracji osoby bezrobotnej
Jeżeli jesteś obywatelem polskim i chcesz zarejestrować się jako osoba bezrobotna powinieneś przestawić w powiatowym urzędzie pracy następujące dokumenty: - dowód osobisty albo inny dokument tożsamości np. paszport;
- oświadczenie dotyczące miejsca zameldowania, przy czym w przypadku gdy wyżej wymienione oświadczenie wzbudzi uzasadnione wątpliwości organu, urząd może zawsze wezwać do przedłożenia zaświadczenia o meldunku wydanego przez organ meldunkowy;
- świadectwa ukończenia szkoły, dyplomy lub inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje lub zaświadczenia o ukończeniu szkolenia;
- świadectwa pracy i inne dokumenty niezbędne do ustalenia jej uprawnień przysługujących na podstawie przepisów ustawy;
- dokumenty stwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac, jeżeli takie posiadasz.
W przypadku jeżeli jesteś cudzoziemcem i chcesz zarejestrować się jako osoba bezrobotna powinieneś przedstawić w powiatowym urzędzie pracy - dokument wskazujący tytuł pobytowy uprawniający do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (np. decyzję, kartę pobytu).
Dodatkowo, jeżeli: - jesteś osobą niepełnosprawną - orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (dotyczy osób, które mają ustalony stopień niepełnosprawności);
- byłeś zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy (np. na ½ etatu) lub na umowę -zlecenie, umowę agencyjną, inną umowę o świadczenie usług lub współpracowałeś przy wykonywaniu tych umów, powinieneś przedłożyć zaświadczenie z zakładu pracy z informacją o wysokości zarobków i o odprowadzonych składkach na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy;
- prowadziłeś działalność gospodarczą - oświadczenie o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w której wskazany jest termin rozpoczęcia prowadzenia działalności, jeżeli nie upłynął jeszcze okres do wskazanego we wniosku o wpis do ewidencji dnia podjęcia działalności gospodarczej; oraz dodatkowo:
- w przypadku likwidacji działalności gospodarczej – oświadczenie o wykreśleniu wpisu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz zaświadczenie z ZUS-u o okresie opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i FP z podstawą ich wymiaru w rozbiciu na poszczególne miesiące za okres prowadzenia działalności gospodarczej;
- zgłosiłeś wniosek o zawieszenie działalności gospodarczej – oświadczenie o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
- pobierałeś:
- zasiłek chorobowy, macierzyński lub świadczenie rehabilitacyjnego - zaświadczenie z zakładu ubezpieczeń społecznych o okresach pobierania zasiłku chorobowego, macierzyńskiego lub świadczenia rehabilitacyjnego, przypadających po ustaniu zatrudnienia, wykonywania innej pracy zarobkowej albo zaprzestania prowadzenia pozarolniczej działalności, ze wskazaniem podstawy wymiaru tych zasiłków i świadczenia;
- rentę - decyzja lub zaświadczenie z ZUS-u o okresie pobierania renty;
- rentę rodzinną - aktualna decyzja o wysokości renty;
- świadczenie z ośrodka pomocy społecznej: zasiłek stały, świadczenie pielęgnacyjne lub dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka, powinieneś okazać decyzję lub zaświadczenie o okresie otrzymywania określonego świadczenia;
- jesteś właścicielem, posiadaczem samoistnym lub zależnym nieruchomości rolnej - zaświadczenie o powierzchni nieruchomości rolnej wyrażonej w ha przeliczeniowych;
- jesteś domownikiem w gospodarstwie rolnym o powierzchni użytków rolnych przekraczających 2 ha przeliczeniowe - decyzja z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o niepodleganiu ubezpieczeniu społecznemu rolników;
- zostałeś zwolniony z zakładu karnego - świadectwo zwolnienia z zakładu karnego; ewentualnie zaświadczenie o wykonywaniu pracy w zakładzie karnym ( jeżeli wykonywałeś pracę w czasie odbywania kary pozbawienia wolności);
- masz dziecko - oświadczenie dla celów ustalenia obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny (w przypadku zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny powinieneś posiadać ich numery PESEL, w przypadku dzieci powinieneś posiadać ich skrócone akty urodzenia);
Podstawa prawna